Kodeks pracy mówi jasno i wyraźnie – każdy przedsiębiorca powinien zapewnić swoim pracownikom wszelkie podstawowe środki higieny osobistej i tym samym zadbać o ich samopoczucie w zakładzie pracy. Wśród niezbędnych produktów przeznaczonych dla zatrudnionych znajdują się mydło do rąk, ręczniki oraz papier toaletowy. Artykuły te powinny być uzupełniane na bieżąco, aby pracownicy mieli do nich ciągły dostęp.

środki czystości w pracy

Na czym polega higiena w pracy?

Większość przedsiębiorców błędnie zakłada, że o higienę w pracy powinno się dbać tylko w takich gałęziach gospodarki, gdzie występują duże zanieczyszczenia, a pracownicy są narażeni na zabrudzenia odzieży lub dłoni wskutek kontaktu z cieczami, smarami, olejami czy artykułami spożywczymi. Nic bardziej mylnego. Prawo nakłada na pracodawcę przymus posiadania w obrębie firmy wszelkich środków higieny osobistej, które umożliwią umycie dłoni i twarzy oraz załatwienie swoich potrzeb fizjologicznych. Co ciekawe, wypłata ekwiwalentu za brak środków czystości nie jest w tym przypadku możliwa.

Warto także wiedzieć, że brak odpowiednich środków może skutkować pogorszeniem wydajności pracownika, znacznie niższymi moralami wśród całej załogi, a nawet złożeniem przez pracownika zawiadomienia do Inspekcji Pracy. Koszt zakupu poszczególnych produktów jest tak niski, że nie warto ryzykować problemów związanych z ich brakiem.

środki czystości w pracy

Mydła do rąk – niezbędne w każdej firmie

Podstawowym produktem niezbędnym w każdym zakładzie pracy jest mydło do rąk, które służy do dokładnego oczyszczenia dłoni z wszelkich zarazków, bakterii i zabrudzeń. Mydła występują w wielu wariantach, lecz w firmach najlepiej sprawdzą się wersje w płynie, które są doskonałym rozwiązaniem głównie ze względów higienicznych. Mydło w kostce jest dotykane przez setki pracowników, a na ich powierzchni osadza się wiele zanieczyszczeń niewidocznych gołym okiem, np. czynników chorobotwórczych. W przypadku mydła w płynie użytkownik toalety ma kontakt jedynie ze swoją porcją, która jest wolna od cudzych zarazków. Taki efekt można uzyskać kupując mydła w butelkach z pompką lub wykorzystując specjalne dozowniki na szczelnie i higienicznie zapakowane wkłady np. marki Tork.

środki czystości w pracy

Wydajne i wytrzymałe ręczniki papierowe

Po umyciu dłoni należy je wytrzeć. Wielu pracodawców stawia tutaj na ręczniki papierowe, które są zdecydowanie najlepszym i najbardziej higienicznym rozwiązaniem. Ręcznik wykonany z celulozy charakteryzuje się nie tylko wysokim stopniem chłonności, lecz także dużą wytrzymałością i wydajnością – do wytarcia dłoni przeważnie wystarcza jedna sztuka papieru. W nowoczesnych biurowcach można także spotkać suszarki do rąk, lecz koszt inwestycji w stosunku do efektów nie jest zachęcający. Co więcej, suszarki należy czyścić znacznie częściej niż to możliwe, dlatego niestety mogą stanowić siedlisko bakterii. Ręczniki papierowe to rozwiązanie zdecydowanie bardziej higieniczne.

środki czystości w pracy

Papier toaletowy – podstawowe wyposażenie każdej toalety

Nie można także zapominać o najważniejszym artykule. Papier toaletowy jest najistotniejszym środkiem higieny osobistej i powinien znajdować się w każdej firmie w bardzo dużej ilości. Należy go uzupełniać tak często, jak jest to potrzebne – nawet kilkukrotnie w ciągu dnia w przypadku największych przedsiębiorstw, i zawsze dysponować odpowiednim zapasem. Warto postawić na produkty pochodzące od najlepszych marek. Sprawdzone papiery toaletowe są delikatne i nie podrażniają skóry, a przy tym charakteryzują się dużą wydajnością, dzięki czemu zmniejszają koszty firmowe. Co ważne, papier toaletowy nie powinien być używany jako substytut ręczników papierowych przy umywalce, ponieważ nie są to produkty zamienne.

środki czystości w pracy

Polecane produkty